Για την σχολική χρονιά 2014-2015,στο νηπιαγωγείο μας υλοποιήσαμε τέσσερα προγράμματα:
- *Ένα πρόγραμμα με τίτλο: Συναισθήματα-Αξίες ζωής που έχει χρονική διάρκεια ετήσια.Μέσα από δραστηριότητες που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών και από παιχνίδια κανόνων υγιούς σιμπεριφοράς που δεν θίγουν και δεν στενοχωρούν τον εαυτό μας και τους άλλους, εργαζόμαστε μαζί με τα παιδιά από την πρώτη στιγμή της παρουσίας τους στην τάξη μέχρι και την ώρα της αποχώρησής τους από το σχολείο. Το υλικό μας κατά βάση (που εμπλουτίζεται όποτε χρειαστεί), είναι αφηγήσεις ιστοριών που αναλύονται και μέσω δραματοποιήσεων από τα παιδιά αλλά και μέσω άλλων δραστηριοτήτων που προτείνουν τα ίδια. Συγκεκριμένα, οι τίτλοι των βιβλίων είναι οι εξής: 1. Ο Κήπος των Συναισθημάτων των Ν.Κάντζου, Ρ.Δαμηλάκη και Ζ.Λαμπρινέα, φύλλα εργασίας Γ.Κανελλόπουλος, εκδόσεις Δίπτυχο 2. Το ψάρι που προσπαθεί, της Α.Γ.Θάνου, εκδόσεις Πατάκη 3.Η σειρά από τις εκδόσεις Μεταίχμιο: «Αγγίζω και αισθάνομαι. Τα συναισθήματα», με τους παρακάτω τίτλους: Ευγένεια, Ζήλια, Μοναξιά, Αγάπη, Φόβος, Θυμός, Λύπη, Ευτυχία.
- *Το πρόγραμμα: Σχολικός Εκφοβισμός και ενδοσχολική βία, με υλικό που υπάρχει πλούσιο στο διαδίκτυο και στην αρχή της σχολικής χρονιάς μέσα από τα εξής βιβλία: 1. Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε, ΜΑΡΤΙΝ ΑΓΚΑΣΙ, από τις εκδόσεις Μεταίχμιο 2. Οι ουρές δεν είναι για να τραβάμε, ΕΛΙΖΑΜΠΕΘ ΒΕΡΝΤΙΚ, από τις εκδόσεις Μεταίχμιο 3. Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε, ΕΛΙΖΑΜΠΕΘ ΒΕΡΝΤΙΚ, από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
- *Το πρόγραμμα Μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό που έχει χρονική διάρκεια τετράμηνη.Η επικοινωνία μας με το Δημοτικό σχολείο που γειτονεύει το νηπιαγωγείο μας είναι εξαιρετική! Με την δασκάλα της Α τάξης , έχουμε συχνή και συνεχή επαφή σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους. Ενδεικτικά όμως αναφέρουμε τις ανταλλαγές επισκέψεων με αφορμή διάφορες δράσεις των δύο μερών που αφορούν σε ανάπτυξη θεματικών προσεγγίσεων κοινών για την Α τάξη και το Νηπιαγωγείο, όπως αυτή που αφορά στα Κάλαντα της Άνοιξης , τα Χελιδονίσματα π.χ.που φέτος θα πούμε στους φίλους μας της Α τάξης, αλλά και τις κοινές επισκέψεις, όπως αυτή στο αρχαιολογικό μουσείο της Χίου που έγινε πρόπερσι. Σε άλλη περίπτωση, τα νήπια ξεναγούνται από το διευθυντή του δημοτικού σχολείου στους χώρους του σχολείου και έρχονται σε επαφή με ένα ελαστικό θα λέγαμε πρόγραμμα μαθήματος γλώσσας και μαθηματικών.
- *Το πρόγραμμα : ΜΑΣΤΙΧΑ ΧΙΟΥ: ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ. ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΣΤΙΧΑΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ, ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΧΙΟΥ, που εντάσσεται στα καινοτόμα προγράμματα του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων και η χρονική διάρκεια του προγράμματος θα είναι πεντάμηνη (5/ΜΗΝΗ).
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ- ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Α. ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
– ΜΑΣΤΙΧΟΧΩΡΙΑ (Ποια είναι τα χωριά της Χίου που παράγουν Μαστίχα).
-ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ (Αρχαιότητα, Βυζαντινή εποχή, Κυριαρχία Γενοβέζων, Τουρκοκρατία, Νεότερη Ελλάδα).
-ΤΟ ΜΑΣΤΙΧΟΔΕΝΤΡΟ Ή ΣΧΙΝΟΣ (Τα στάδια από τη συλλογή μέχρι και την καλλιέργεια της μαστίχας).
– Η ΜΑΣΤΙΧΑ ΚΑΙ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΤΗΣ: α) Χρήσεις (ιατροφαρμακευτική, χειρουργική, οδοντιατρική, βιομηχανική).
β) Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου.
– ΣΧΙΝΟΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ( Ανθρώπων έργα εμπνευσμένα από το σχίνο).
-ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΙΝΟ
Β. ΠΟΙΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΑΛΑΜΕ
Παιδί και γλώσσα: Τα παιδιά να γίνουν ικανά ώστε να μπορούν να διηγούνται, να περιγράφουν προσωπικές τους εμπειρίες σχετικά με τη μαστίχα της Χίου .Να εξηγούν και να ερμηνεύουν συνήθειες της καθημερινής τους ζωής σε σχέση με τη χρήση της μαστίχας και τις ιδιότητες της.
Παιδί και μαθηματικά: Τα παιδιά να κάνουν απλές υποθέσεις και να καταλήγουν σε σχετικά συμπεράσματα για το τι συμβαίνει γύρω τους σε σχέση με τη θεματική ενότητα (ΜΑΣΤΙΧΑ ΧΙΟΥ: ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ).
Παιδί και περιβάλλον: Τα παιδιά να γνωρίσουν το ανθρωπογενές περιβάλλον, να αντιληφθούν την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου και να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές για το περιβάλλον σε σχέση με τη θεματική ενότητα που μελετάμε.
Παιδί Δημιουργία και έκφραση : Τα παιδιά να μπορούν να ερμηνεύσουν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον με πολλούς τρόπους και να χρησιμοποιούν ποικίλα υλικά για την κατασκευή και δημιουργία έργων εικαστικής μορφής σχετικά με τη θεματική ενότητα: (ΜΑΣΤΙΧΑ ΧΙΟΥ: ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ).
Παιδί και Πληροφορική : Τα παιδιά να γίνουν ικανά ώστε να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για να πάρουν πληροφορίες σχετικά με τη θεματική ενότητα: (ΜΑΣΤΙΧΑ ΧΙΟΥ: ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ),αλλά να εργαστούν και με τον υπολογιστή, μέσα από τη χρήση λογισμικών ώστε να μετέχουν στη διάχυση της γνώσης όπως την οικοδόμησαν, μέσα και από την αξιοποίηση των εργαλείων του υπολογιστή κοινοποιώντας την στους γονείς τους και στους φίλους τους μέσα από εκδηλώσεις που θα οργανώσουν για το λόγο αυτό μέσα από την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου .
Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ? ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στηριζόμενο στην ενεργητική μέθοδο εργασίας, στην ομαδοσυνεργατική και τη μέθοδο project. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης και διδακτικές στρατηγικές όπως καταιγισμός ιδεών, μελέτη πεδίου,προσομοιώσεις, παιχνίδι ρόλων, ειδικά εκπαιδευτικά λογισμικά για την αποτύπωση της γνώσης . Συνεργασία με γονείς για την συγκέντρωση υλικού και την πραγματοποίηση επισκέψεων. Συνεργασία με τη συγγραφέα κ. Μαρία Φαφαλιού η οποία παρουσίασε στα παιδιά το βιβλίο της: «Υποβρύχιο Μαστίχα». Συνεργασία με το Κ.Π.Ε Ομηρούπολης και επίσκεψη σε αυτό για την παρακολούθηση προγράμματος σχετικό με τη μαστίχα της Χίου. Συνεργασία με το Μουσείο Καλλιμασιάς και επίσκεψη σε αυτό για την παρακολούθηση προγράμματος σχετικό με τη μαστίχα της Χίου. Συνεργασία με το εργοστάσιο μαστίχας στη Kαλλιμασιά και επίσκεψη σε αυτό ώστε τα παιδιά να παρακολουθήσουν από κοντά την διαδικασία παρασκευής γλυκών με μαστίχα.
Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στα πλαίσια των διαθεματικών σχεδίων εργασίας με επέκταση σε γνωστικούς άξονες όπως γλώσσα, μαθηματικά, περιβάλλον, δημιουργία και έκφραση, πληροφορική.