Για να ξεκινήσουμε τη διαπραγμάτευση της θεματικής μας : Το Δωδεκάμερο, και καθώς τα παιδιά δεν γνώριζαν κάτι για τα Χριστούγεννα, ούτε και τι γιορτάζουμε τις μέρες αυτές, η νηπιαγωγός, έφερε έναν θησαυρό των ημερών μέσα σε βαλίτσες που σκοπό είχαν να εξάψουν την περιέργεια των παιδιών και να αρχίσει έτσι η έρευνά μας .
Τα παιδιά, άρχισαν να βγάζουν από το θησαυρό των Χριστουγέννων, πλούσιο εποπτικό υλικό.
Αν και καθισμένα σε κύκλο τα παιδιά και δίνοντας τους οδηγίες για το πως θα χρησιμοποιήσουν τις βαλίτσες αυτές, άρχισαν να χωρίζονται σε μικρότερες ομάδες και να ανακαλύπτουν τις πληροφορίες του θησαυρού των βαλιτσών.
Συζήτηση, παρατήρηση, απορίες, προβληματισμοί αλλά και θύμησες που άρχισαν να έρχονται στο νου τους, από τις εικόνες που έβλεπαν τα μάτια τους, σχετικά με ένα σωρό ποίκιλλα ερεθίσματα που είχαν μπροστά τους.
Κάποιοι, θυμήθηκαν ότι κάτι τους... θυμίζει αυτή η ομαδική εργασία που είχαν φτιάξει π.χ. τα νήπια του ήταν και πέρυσι στο σχολείο αλλά ως εκεί! Καμία ξεκάθαρη αναφορά στη γιορτή των Χριστουγέννων, τη γέννηση του Χριστού δηλαδή.
Η ομάδα των παιδιών που στα χέρια τους κρατά ένα πόστερ με χριστουγεννιάτικα δέντρα αναρωτιέται τι τα θέλουμε μες στα Χριστούγεννα!
Σε πίνακα μαρκαδόρου, αφού ερευνήσαμε τις βαλίτσες με το θησαυρό του Δωδεκάμερου καταγράψαμε τις πληροφορίες που πήραμε και τις εργασίες που θα κάνουμε.
Η ομάδα που κρατάει στα χέρια της το Ημερολόγιο- Άγγελο του Δεκεμβρίου με τις ημέρες- αστεράκια, που θα μας οδηγήσουν στην 25η μέρα του μήνα, στα Χριστούγεννα.
Μετά την ημερήσια αναφορά στο μέτρημα του χρόνου έως τα Χριστούγεννα τα παιδιά ζωγράφισαν και το δικό του Ημερολόγιο-Άγγελο.
Αφού πια αναφερθήκαμε στο τι γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα, άρχισαν και οι δημιουργίες με τη φάτνη του Χριστού.
Από την τοποθέτηση του εποπτικού υλικού στη"Γωνιά Ενδιαφέροντος" της τάξης, πρώτα τράβηξαν το ενδιαφέρον των παιδιών τα Καλικαντζαράκια. Μιλήσαμε για τη Λαογραφία της περιόδου, διαβάσαμε παραμύθια για αυτά και για τις σκανταλιές τους.
Αφού τα γνωρίσαμε και τα "ξεφοβηθήκαμε",τα ζωγραφίσαμε και είπαμε πως θα ήταν ωραίο να γίνουμε κάποιοι... καλικάντζαροι και στη χριστουγεννιάτικη γιορτή μας.
Καλικάντζαροι στο χαρτί.
Καλικάντζαροι στο χαρτί.
Στη"Γωνιά Ενδιαφέροντος" της τάξης, οργανώσαμε όλο το εποπτικό υλικό του Δωδεκάμερου στο τοίχο και αρχίσαμε να φέρνουμε και από το σπίτι μας, δικά μας βιβλία και ιστορίες για το θέμα μας.
Ανταλλάξαμε βιβλία και"διαβάσαμε" ο ένας του άλλου το βιβλίο.
Στο καβαλέτο, για να υποδεχτούμε τον Χειμώνα και τα παιδιά του μετά την αφήγηση και της ιστορίας της Λότης -Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου:" Τα δώρα του Δεκέμβρη", ζωγραφίσαμε για τη"Γωνιά του Καθημερινού μας Ημερολογίου", ένα πόστερ αντίστοιχο με αυτό που είχαμε για το Φθινόπωρο και τα παιδιά του έως τώρα.
Την ώρα της απόσυρσης του Φθινοπώρου και της τοποθέτησης του Χειμώνα.
Ο Χειμώνας με κασκόλ και από κάτω τα παιδιά του: ο Δεκέμβρης με ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο, ο Ιανουάριος ως Αι-Βασίλης και ο Φεβρουάριος ως μασκαράς με σερπαντίνες.
Το χριστουγεννιάτικο δέντρο, αποτέλεσε παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού και όταν βρέθηκε, άρχισε η προσπάθεια της συναρμολόγησής του.
Τα παιδιά, είχαν μεγάλη αγωνία: ποιο κομμάτι του δέντρου μπαίνει κάτω, ποιο στη μέση και ποιο είναι η κορυφή; Εξάλλου, η ομάδα των παιδιών του ολοήμερου, θα το ετοίμαζε, ώστε την άλλη μέρα το πρωί να είναι η έκπληξη για τους φίλους τους, του κλασικού τμήματος .
Εντύπωση, έκανε ακόμη και το βάρος του δέντρου!
Αφού το συναρμολογήσαμε, αρχίσαμε να ανοίγουμε τα κλαδάκια του και να του τραγουδάμε: ω έλατο, ω έλατο μ΄ αρέσεις πως μ΄ αρέσεις...
Το πρωί, η έκπληξη έδωσε χαρά σε όλους μας και άρχισε ο στολισμός του δέντρου.
Το πρωί, η έκπληξη έδωσε χαρά σε όλους μας και άρχισε ο στολισμός του δέντρου.
Το αστέρι, μπήκε στην κορυφή.
Το δέντρο μας.
Οι βαλίτσες με τους θησαυρούς, αποκάλυψαν και τον Αι-Βασίλη.
Οι οδηγίες προς τη δασκάλα έντονες, για το σημείο που ήθελαν να μπει ο Αι-Βασίλης!
Η πόρτα της τάξης τους ικανοποίησε και ο Άγιος διακοσμήθηκε!
Δεν αφήσαμε τίποτα να πάει χαμένο: ότι στολίδι υπήρχε στο σχολείο, μπήκε κι εκεί που τα παιδιά δεν έφταναν με τη βοήθεια των δασκάλων τους.
Δεν αφήσαμε τίποτα να πάει χαμένο: ότι στολίδι υπήρχε στο σχολείο, μπήκε κι εκεί που τα παιδιά δεν έφταναν με τη βοήθεια των δασκάλων τους.
Με κλαδιά ξερά, φτιάξαμε μια άλλη σύνθεση χριστουγεννιάτικη
Στο χώρο υποδοχής, διακόσμηση χριστουγεννιάτικη με δημιουργίες μας και στολίδια που φέραμε από τα σπίτια μας.
Στολίδια στα παράθυρα.
Η είσοδος του Νηπιαγωγείου μας στολισμένη!
Στην είσοδο του Νηπιαγωγείου και στον Πίνακα Ανακοινώσεων... ανακοινώσαμε με ένα χάρτινο έργο μας, πως έρχονται Χριστούγεννα κι ετοιμαζόμαστε όλο χαρά να τα υποδεχτούμε.
Ταμπλό στο χώρο υποδοχής του Νηπιαγωγείου μας με χιονισμένες φάτνες!
Ένα ολόφωτο καράβι, στολισμένο με φωτάκια, είναι αραγμένο στο λιμάνι της Χίου μας, για να μας θυμίζει το παραδοσιακό έθιμο στολισμού του νησιού μας σε αντιδιαστολή με αυτό του δέντρου που είναι ξενόφερτο. Χειροποίητο έργο παιδιών του Νηπιαγωγείου, που εργάστηκαν μαζί με το δάσκαλό τους κο Ισίδωρο σε προηγούμενη σχολική χρονιά, που όμως αποτελώντας ένα μικρό αριστούργημα, εκτίθεται κάθε χρόνο στο σχολείο μας!